Oppimismatka tekoälyn sisällölliseen hyödyntämiseen 

Tein eräänä päivänä erittäin mielenkiintoisen oppimismatkan tekoälyn kanssa. Ajatus alkoi havainnostani kuinka voimakkaasti taloudellinen tehokkuus korostuu nykyisessä tekoälyhypetyksessä. Mietin jäävätkö laadulliset ja sisällölliset mahdollisuudet liian vähälle huomille. Aloitin Chat gpt kanssa vuoropuhelun tekoälyn mahdollisuuksista ja haasteista. Keskustelumme aikana kommentoimme AI eettisyyttä, luotettavuutta, tulossa olevaa sääntelyä ja teimme keskusteluumme pohjautuvan tekoälyn SWOT-analyysin. Tämä prosessi osoitti, kuinka oma  alkuperäinen näkökulmani kysymysteni avulla laajeni ja sisältö kehittyi AI antamien vastausten myötä. Myös tämä blogikirjoitus syntyi yhteisen muotoilun avulla, lopputuloksen ja johtopäätöksen ollessa omaa käsialaani. 

Oppimisprosessi eteni näin 

Keskustelu alkoi tekoälyn mahdollisuuksien tunnistamisesta, kuten sen kyvystä tehostaa prosesseja ja tarjota personoituja palveluita. Eettisyys ja luotettavuus olivat taloudellisen tehokkuuden rinnalla ensimmäisiä pohdintamme kohteita, jotka johtivat meidät syvemmälle aiheen ymmärtämiseen. 

Keskustelumme muotoutui dialogiksi, jossa sain ohjata aiheita ja kysymyksiä haluamaani suuntaan, tutkia epäilyksiäni ja saada tekoälyltä faktapohjaista ja analyyttista tukea. Tämä lähestymistapa teki oppimisesta dynaamista ja yksilöllisesti räätälöityä. Monia tekoälyn vastauksia voi pitää jo aika kehittyneinä ja käytössäni on Chat gpt 4 versio. 

SWOT-analyysin tekeminen yhdessä tarjosi strukturoituneen kehyksen tekoälyn käytön arvioimiseksi. Vahvuuksien, heikkouksien, mahdollisuuksien ja uhkien tunnistaminen auttoi hahmottamaan tekoälyn kokonaiskuvaa realistisemmin ja monipuolisemmin. 

Oppimisen mahdollisuus 

Tämä  vuoropuheluni tekoälyn kanssa on pieni esimerkki laajemmasta oppimisen prosessista nykypäivän nopeasti kehittyvässä teknologiaympäristössä. Se korosti muutamia keskeisiä oppimisen arvoja: 

Kriittinen ajattelu: Dialogi rohkaisi kriittiseen ajatteluun ja oman ymmärryksen testaamiseen ja laajentamiseen. 

Interaktiivisuus: Dialogi tapahtui vuorovaikutuksessa, mikä teki siitä haluamallani tavalla henkilökohtaisen prosessin. 

Monipuolisuus: Aiheiden kirjo ja näkökulmien laajentaminen osoittivat, kuinka monipuolista ja rikasta oppiminen tekoälyn kanssa voi olla, sitä mukaan kun kehotteiden antamisessa kehittyy. 

Johtopäätökset 

Tämä yhteistyö tekoälyn kanssa oli avartava kokemus. Se on osoitti, että sen hyödyntäminen ei ole vain tiedon keräämistä, vaan prosessi, jossa omaa ymmärrystä voi laajentaa aktiivisesti ja haluamaansa suuntaan. Tekoäly voi toimia arvokkaana kumppanina tällä matkalla, tarjoten uusia näkökulmia ja syventäen ymmärrystämme maailmasta. Lähdekritiikki on kuitenkin syytä pitää mukana, sillä vastuu johtopäätöksistä, tai tästä blogikirjoituksestakin on itsellä. 

Oppiminen tekoälyn kanssa ei ole pelkästään teknologisten taitojen parantamista; se on dialogia, jossa haastamme itsemme ja teknologian ymmärtämisen rajoja. Näin voimme kasvaa valmiudessamme kohdata myös ne tulevaisuuden haasteet, joita tekoälynkin käyttö tulee aiheuttamaan. 

Palaan vielä ensimmäiseen lähtökohtaani: emme saisi nähdä tekoälyä vain tehokkuuden lisääjänä, vaan meidän pitäisi hyödyntää säästyvä rutiinityön ajansäästö laadun, sisällön, oikeellisuuden ja ymmärrettävyyden lisääntymisenä. Juuri siinä mikä on ihmisyyttä AI hyödyntämisessä.